اولویت‌های فرهنگی و برنامه‌های ویژه در سند فرهنگی استان همدان برای کانون‌های مساجد لحاظ شود
اولويت‌هاي فرهنگي و برنامه‌هاي ويژه در سند فرهنگي استان همدان براي کانون‌هاي مساجد لحاظ شود
نماینده ولی فقیه در استان همدان تاکید کرد؛

اولویت‌های فرهنگی و برنامه‌های ویژه در سند فرهنگی استان همدان برای کانون‌های مساجد لحاظ شود

آيت الله «حبيب اله شعباني» نماينده ولي فقيه در استان همدان در مراسم سالروز تأسيس کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد اظهار کرد: در سند فرهنگي استان همدان يک سري برنامه هاي ويژه با اولويت هاي فرهنگي براي کانون‌هاي مساجد لحاظ شود.
شناسه خبر : 36246 تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۳۰

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان همدان، آیت الله «حبیب الله شعبانی» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان صبح امروز (23 اسفند) در مراسم بزرگداشت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد که با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، رئیس ستاد نماز جمعه همدان و جمعی از مدیران منتخب کانونها در دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان برگزار شد، گفت: شیطان وقتی می خواهد انسان را فریب دهد امور غیر واقعی رو واقعی قلمداد می کند و یکی از زیر بناهای کار ابلیس این است که انسان را مشغول اموری می کند که واقعیت ندارد ولی برای انسان به عنوان یک امر واقعی قلمداد می شود.

 

رئیس شورای هماهنگی کانونهای فرهنگی ادامه داد: چون انسان فطرتاً به دنبال واقعیت ها و کمالات حرکت می کند ولی شیطان امور غیر واقعی و نقص ها را به انسان واقعی و کمال نشان می دهد و تا این اندازه هنرمندانه این امور غیر واقعی را واقعی نشان می دهد که طبق آیات قرآن اکثریت مردم فریب این جلوه گری را می خوردند و این نشان می دهد حتی در فریب دادن مردم در جبهه باطل هم هنر لازم است.

 

وی خاطر نشان کرد: حال که شما فعالان فرهنگی در جبهه حق هستید آیا لازم نیست کارهایمان را جلوه بدهیم نه اینکه امور غیر واقعی را واقعی جلوه بدهیم بلکه واقعیت ها  بایستی با جلوه هنر به درستی بیان شود و و قتی هنر به مسجد می آید قرار است واقعیت ها با جلوه هنری به درستی بیان شود.

 

وی در ادامه به انسجام فعالیت ها در مساجد اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه قالب فعالیت های فرهنگی مکان مشخص  ندارد و مساجد پاک ترین و مقدس ترین مکان ها هستند، و این مساجد مکانی مناسب جهت فعالیت های فرهنگی هستند و یکی از ضرورت ها در مساجد منسجم بودن فعالیت ها و فعالان  است.

 

«آیت الله شعبانی» ادامه داد: در حال تدوین سند فرهنگی استان هستیم در سند فرهنگی اگر بشود در کارگروه ها حتما لحاظ شود که یک سری برنامه های ویژه ای را در اولویت های فرهنگی برای کانونهای مساجد تعریف کنیم که کانونهای ما با اولویت های فرهنگی هنری شناسایی شده در استان هماهنگ باشند که اگر قرار است تولیدات رسانه ای، انیمیشن، تولیدات محتوایی و غیره داشته باشید این فعالیت به سمت اولویت های اصلی سوق یابد.

 

وی خاطر نشان کرد: پنج اولویت فرهنگی در استان داریم که اگر همه نهادها و مجموعه های فرهنگی ما به این پنج الویت توجه کنند به طور قطع و یقین کارهای ما فرآیند و نتایج بهتری خواهد داشت و همان مقوله تقویت کیفی انفاق خواهد افتاد.

 

«احمد رضا احسانی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این نشست یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ و هنر را کانونهای فرهنگی هنری مساجد خواند.

 

وی به ویژگیهای کانونهای فرهنگی و هنری مساجد اشاره و گفت: استقرار در مسجد به عنوان مقدس ترین پایگاه که با هیچ مکانی قابل قیاس نیست ، مردمی بودن کانونهای فرهنگی هنری مساجد و گستردگی این کانونها در مناطق شهری و روستایی و بویژه در مناطق حاشیه شهر از مهم ترین ویژگی های کانونهای فرهنگی هنری مساجد است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تصریح کرد: کانونهای فرهنگی هنری مساجد از نظر کمی رشد داشته و بایستی توسعه کمی به سمت توسعه کیفی سوق یابد و فعالیت های کیفی کانونها نیز رشد پیدا کند.

 

احسانی ادامه داد: کانون های فرهنگی هنری در کنار فعالیت های فرهنگی و هنری به آسیب های اجتماعی نیز ورود پیدا کنند و مدیران و مربیان کانون ها به مقوله آسیب های اجتماعی نیز توجه داشته باشند.

 

وی بیان کرد: شعار امسال بیست و نهمین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد «مسجد، جهاد تبیین» است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه  پنج دهه از ورود بشر به عصر رسانه و عصر اطلاعات می گذرد، تصریح کرد: رسانه و فضای مجازی در عصر کنونی از اهمیت بسزایی برخوردار است و رسانه در زندگی امروز بشر به یک اصل تبدیل شده است.

 

همچنین در ادامه «ناهیدی فرد» با بیان اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است و این نشان از اهمیت فضای مجازی می باشد، افزود: در عصر کنونی بیش از 40 میلیون کاربر گوشی هوشمند در فضای مجازی فعال است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان همدان اذعان داشت: کانون های فرهنگی هنری مساجد و 9 مرکز دیجیتال فعال در استان در چند مسیر در موضوع جهاد تبیین از جمله تولیدات چند رسانه ای، کلیپ، نماهنگ، موشن گرافی، تیزر و نشر در فضای مجازی بچه های مسجد، انتشار اخبار فعالیت های فرهنگی هنری مسجد و محله، تولید و نشر آثار هنری در رشته های سرود، نمایش، هنرهای تجسمی، ادبیات، حلقه ها و کلاس های تربیتی و آموزشی ورد پیدا کنند.

 

وی افزود: مدیران کانون های مساجد توانستند در قالب زیست بوم مجازی بچه های مسجد امسال هم فعالیت های خود را  در 3 شبستان و 12 رواق ثبت کردند.

 

گفتنی است در پایان این مراسم از 17 نفر از مدیران منتخب کانون های فرهنگی هنری مساجد همدان تجلیل بعمل آمد.